1. A humán tőke szerepe a szervezetekben
A humán tőke a szervezet egyre inkább felértékelődő erőforrása, mivel ma már a szolgáltatások képezik a gazdaság vezető szektorát. A szolgáltatások versenyében nagyobb szerepe van az intellektuális tőkének, mint a fizikai vagy pénzügyi tőkének, a cégek sikerességének alapja és meghatározó tényezője a szellemi tőkéjük. Az intellektuális tőke a szellemi tevékenységek eredménye, az emberek tudásának és képességeinek összege. A humán tőke – másképpen az alkalmazottak kompetenciái – a szervezet tagjainak azon képessége, hogy a tevékenységük révén dologi vagy eszmei vagyont képesek létrehozni.
A múzeum humán tőkéjének minősége meghatározza a intézményi alapfeladatok színvonalas ellátását. Az intézmények tudományos- és egyéb szakalkalmazottainak munkája a gyűjteménygyarapítás, a feldolgozás-nyilvántartás, az állományvédelem és a közkinccsé tétel. A tudományos kutatás színvonala határozza meg a szakmailag megalapozott feldolgozást és közkinccsé tételt, korszerű tudományos módszerek ismerete szükséges a modern állományvédelmi és restaurátori feladatok ellátásához, felsőfokú végzettségű múzeumpedagógusok és közművelődési szakemberek irányítják a közművelődési feladatok ellátását.
A folyamatosan változó társadalmi –és gazdasági környezethez alkalmazkodni tudó szervezetek fennmaradási –és fejlődési lehetőségei sokkal nagyobbak, mint a rugalmatlan, a külső változásokra reagálni képtelen szervezeteké. A múzeumok számára létfontosságú, hogy a rendelkezésükre álló humán tőkét a lehető leghatékonyabban tudják használni és folyamatosan fejleszteni, az üzleti környezetben általánosan alkalmazott humán erőforrás menedzsment módszereinek adaptálásával. A szakmai tudás mellett szükséges az egyes munkakörökhöz tartozó kompetenciák meghatározása és folyamatos fejlesztése is.
A mai tudásalapú társadalomban a szervezet versenyképességét a humán tőke minősége, fejlődése döntően határozza meg, a humán tőkével való gazdálkodás színvonala pedig a humán erőforrás menedzsmentet minősíti.
A humán tőke az alábbi elemekből tevődik össze:
- a munkával kapcsolatos tapasztalat, tudás
- a szervezettel kapcsolatos tapasztalat és tudás
- a jelen és a jövőbeli képzettséget befolyásoló képzettségi szint
- egyéni kompetenciák
- az alkalmazottak és a vezetők innovációs képessége és hajlandósága
- a munkával kapcsolatos beállítódások, a munkamorál
A szervezet humán tőkéjének fenti elemek szerinti felmérése alapozza meg a fejlődéshez, a megfogalmazott stratégiai célok eléréséhez szükséges humán erőforrás stratégia kialakítását, valamint a szervezeti humán erőforrás menedzsmentet.