1. Belső kommunikáció
A belső kommunikáció (belső PR) a szervezet munkatársai között meglévő kapcsolatok és kommunikációs csatornák tudatos szervezése. Feladata, hogy a szervezet szempontjából kívánatos kapcsolatokat azonosítson, létesítsen és tartson fenn a szervezet alkalmazottai között, minimalizálja az informális kommunikáció negatív hatásait és feltárja a félreértésből, információhiányból vagy érdekkülönbségből eredő problémákat.
Belső kommunikáció céljai
A szervezeti kommunikáció arra hivatott, hogy minden érdekelthez eljuttassa a szükséges és kellő információt, hogy a munkatársak a szervezeti stratégiához illeszkedve tudják munkájukat végezni. Hiszen az intézmény vezetősége éjt nappallá téve dolgozhatja ki az új módszereket, ám a nem megfelelő belső kommunikáció azonnal megöli a megvalósítás lehetőségét. A vezetőség stratégiájának megvalósítására tett törekvései meghiúsulnak, ha az nem jut el az intézmény minden szintjére – még a legalsóbb szinteket is beleértve – hiszen ha a dolgozók nincsenek tisztában a célokkal, a stratégiával, változások szükségességének okaival, úgy nyilván nem várható el a teljes azonosulás a küldetéssel. Információ hiányában a munkavállalók érdektelenné válnak a munkájukkal kapcsolatban, nem tudják, mit miért kell tenniük, és miért pont úgy, főleg, ha az eddig jól bevált gyakorlatot felváltotta valami teljesen új módszer.
A belső kommunikációnak célja továbbá, hogy az alulról felfelé haladó információk a lehető legkisebb torzítással jussanak el a vezetőkhöz, így bizonyos munkafolyamatok vagy munkatársak megítélése objektív szűrőkön keresztül történjen.
A jó munkahelyi légkör megteremtésével elősegíthetjük a munka hatékonyságát, továbbá az alkalmazottak kedvezően befolyásolják a szervezetről kialakult képet személyes kapcsolataik útján (család, barátok), így a szervezet külső megítélése, hírneve ezeken az indirekt csatornákon keresztül is pozitív hatást érhet el.
Belső kommunikáció tervezése
A belső kommunikáció tervezésénél végig kell gondolni, hogy
- melyik munkafolyamat során milyen belső kommunikációs céljaink vannak;
- milyen meglévő kommunikációs csatornáink vannak és milyen új csatornákat kell létrehozni
- milyen szóbeli és írásbeli eszközöket alkalmazzunk, valamint milyen dokumentáció szükséges, amely kellő mennyiségű és tartalmú információt biztosít a munkatársaknak;
- kik felelősök a hatékony belső kommunikáció biztosításában
A belső kommunikáció célcsoportjai:
- munkatársak
- szervezeti egységek
- tagok, tagszervezetek
- önkéntesek
- döntéshozók (menedzsment, vezetés)
A belső kommunikáció eszközei
- Vezetői értekezletek (ezekről készült emlékeztetők, jegyzőkönyvek)
- Belső szabályzatok (szmsz, ügyrendek, utasítások, körlevelek)
- Részegységek megbeszélései
- Minőségügyi oktatások (minőségügyi dokumentumok)
- Belső továbbképzések
- Csapatépítő tréningek
- Belső rendezvények, ünnepségek
- Tapasztalatcsere programok, workshopok
- Faliújságok, hirdetőtáblák , szervezeti naptár
- Intranet, kör e-mailek
- Csoportmunkák