2. Projektmenedzsment
A projektmenedzsment egyrészt
- „a projektek lebonyolítására szolgáló vezetési feladatok, szervezetek, technikák és eszközök összessége, másrészt
- olyan projekttervezési és megvalósítási vezetési eljárás és elv, amelyet alkalmazkodóképesség, átütőerő, innovációs képesség és kreativitás jellemez. Komplex problematikák esetében, amikor a megoldás célorientált és átfogó szemléleti módot, valamint optimalizálást követel meg, ha részterületeket kell koordinálni.” (Aggteleky és Bajna)
A projektmenedzsment feladata, hogy megszervezze és optimalizálja a projekt hatékony és eredményes végrehajtásához szükséges erőforrásokat, miközben a legkülönbözőbb vezetési elveket, módszereket, technikákat kell egy rendszerbe integrálnia.
A projektcélok „mágikus háromszöge”
Eredménycélok (mennyiségi és minőség) |
|
Határidő | Költség |
A projekt szempontjából mindig elsődleges a „mágikus háromszög” betartása. A háromszög egyes pontjainak módosítása a háromszög többi pontjában is módosítást eredményez, melyet szem előtt kell tartani. (pl. az eredménycélok emelése költségnövekedést és/vagy határidő módosítást okoz).
A projektet nem érdemes egyik részterülethez sem jobban kötni, mint a másikhoz, az egyensúlyt fent kell tartani annak érdekében, hogy egyik részterület érdeke se érvényesüljön túlzottan, ne legyen elhajlás a projektben (túlzott precizitás, túlzott minőség-ellenőrzés, túlzott marketing stb.). A jó projektmenedzser integrált szemléletű, vállalja a részterületekkel olykor adódó konfliktusokat és azok hatékony kezelését is.
A projektmenedzsment tevékenységét az alábbi lépések jellemzik:
- szakmai célok meghatározása;
- a projekt megtervezése;
- a projekt-team összeállítása a végrehajtáshoz szükséges szakértelemmel;
- a működéshez szükséges változások menedzselése;
- a megvalósítás irányítása és ellenőrzése, hogy a projekt a költség- és időhatárokon belül maradva záruljon
A projektmenedzsment is véges élettartamú: az erőforrások rendelkezésre bocsátására vonatkozó döntéssel kezdődik, és a kívánt eredmény elérésével véget is ér.
Projekt folyamata
Minőségmenedzsment | |||||
START | |||||
Előkészítés | Projekt meghatározása | ||||
Projekt tervezése | |||||
Projekt megvalósítása | |||||
Projektdokumentáció /átadás | |||||
Projektkontroll | |||||
BEFEJEZÉS | |||||
Projekt kontrolling |
Projektmenedzser
A projektmenedzser egyénileg felelős a projekt mindennapi irányításért. Irányítja a projektcsapatot, megfelelő jogosultsággal, felelőséggel rendelkezik a projekt irányításában, azért, hogy elérje a kitűzött projekt célokat a projektmenedzsment eszközein keresztül.
A projektmenedzser:
- legyen erős, de elfogadott személyiség, jó tárgyalási készséggel és diplomáciai érzékkel;
- bizonyítottan magas szakmai kvalitás jellemezze a projekttevékenységek legalább egy ágazatában;
- szakismeretén kívül képes legyen más területek elfogadására, összefüggésekben legyen képes gondolkodni;
- legyen érdekelt a projekt sikeres befejezésében.
- a pénzügyi folyamatok, szerződési jog ismerete, vállalkozói dinamizmus jellemezze.
Feladata: a projektmegvalósítás folyamatának vezetése, irányítása, szervezése. Koordinálja és integrálja a teendőket, motiválja a csapattagokat, kezeli az ügyfeleket, kommunikál a résztvevőkkel, prezentálja a projekt előrehaladását.
Felelős a projekt elszámolhatóságáért, a projekt időbeni megvalósulásáért a jóváhagyott költségkeretek között, a további egyéb kritériumok figyelembevételével, valamint a kulcsfontosságú paraméterek mellett.
A múzeumok esetében a szervezetből kiválasztott projektmenedzserek (pl. kiállítási kurátorok) szakmai ismeretei sokszor erősebbek, mint a tervezési, szervezési, humán menedzseri és ellenőrzési készségeik, így ez utóbbi kompetenciák tudatos fejlesztése elengethetetlen a sikeres projektek megvalósításához.
A projektmenedzser kapcsolatrendszere:
A projektmenedzser kapcsolatban van a múzeum vezetésével, akiknek jelentésekkel, beszámolókkal tartozik, és ahonnan meríti a projekt lebonyolításának menetét, képviseli az intézmény stratégiai irányvonalát. A szervezet mindig összhangban kell, hogy legyen a projekt struktúrájával, illetve fordítva, a projekt sohasem képvisel a múzeum küldetésével ellentétes dolgokat.
A projektmenedzser közvetlen munkatársai a team tagok. A projektmenedzser a kitűzött célon és határidőkön belül az ő segítségükkel végzi munkáját, koordinálja a különböző részfeladatokat. A team tagjai jelentésekkel és beszámolókkal bizonyítják, hogy a rájuk kiszabott részfeladat az ütemezésnek megfelelően és az elvárt minőségben halad.
A fentiekből következően a projektmenedzser komplex feladatának alappillére a folyamatos kommunikáció.
Projekt-team
A projekt során az érintett szakterületek és szervezeti egységek tevékenységek integrációjára is szükség van, ezért a különböző részlegektől – bizonyos esetekben a szervezeten kívülről - érkező szakemberekből álló ideiglenes szervezetet (projekt-team) hoznak létre a megvalósításra.
A projekt-team tagjai sokszor csak részmunkaidősek, munkaidejük másik részében „hagyományos” feladataikat végzik a „normális” szervezeti kereteken belül. A projekt team középvezetői szinten ágyazódik be a szervezetbe, vezetője ideiglenesen középvezetőként funkcionál. Stratégiai jellegű vagy „nagyprojektek” esetében ez a forma nem járható, a projekt vezetőjének a felsővezetésből kell kikerülnie.
Mitől lesz sikeres egy projekt?
- Vezetés támogató szerepe. A siker záloga elsődlegesen a menedzsment elkötelezettségétől függ, ami a „megfelelő emberek biztosítása a megfelelő időben”, illetve „az időben meghozott döntések a projekt-team által ismertetett adatok alapján” kell, hogy realizálódjon.
- Megfelelő koordináció és kommunikáció a teamen belül, a team és a szervezet között, a szervezet és a külső környezet között.
- A projekt során alkalmazott módszerek technikák, szervezeti keretek minél nagyobb arányú megfelelése a projekt céljainak.
- Olyan pénzügyi mutatók, szakmai teljesítmények, határidők, amelyekkel az eredmények követhetők, mérhetők.
- A projektre irányuló figyelem, s ezzel összefüggésben a team tagjainak lelkesedése.
Mitől lesz sikertelen egy projekt?
A projekt sikertelenségének oka lehet:
- a felsővezetés elkötelezettségének, támogatásának hiánya;
- tisztázatlan és kijelöletlen hatáskörök és felelősségek;
- rossz kommunikáció;
- ha a felhasználókat/közvetlenül érintetteket nem vonják be a munkába;
- a szakmai tevékenységek ütemezésének hiányosságai;
- nem készülnek fel a tervtől való esetleges eltérések és kockázatok kezelésére,
- nem megoldott a projekt előrehaladásának mérése.