2. A stratégiai tervezés folyamata
A stratégiai tervezés modellje
Külső feltételek |
A szervezet alapvető céljai | Vezetői értékek | ||
Stratégiai tervezés | ||||
Középtávú tervezés | ||||
Rövid távú tervezés | ||||
Szervezet a megvalósításhoz | ||||
Értékelés és visszacsatolás |
A stratégiaalkotás három fő kérdése:
Hol tartunk most? környezeti és szervezeti elemzések |
Hova akarunk eljutni? Célmeghatározás |
|
Hogyan akarunk eljutni? Erőforrás felmérés, stratégiai akciók és programok megfogalmazása |
Külső feltételek, belső adottságok: környezeti és szervezeti elemzések
Környezetelemzés - PEST analízis
A PEST mozaikszó a következő angol szavakat rejti magában P (Politics), E (Economics), S
(Society), T (Technology), azaz politikai, gazdasági, technológiai és társadalmi tényezők. Ezeknek a trendeknek a megismerése azt a szélesebb közeget mutatja meg, amelyben az intézmény működik.
- Politikai (jogi) környezet-elemzés
Mennyire stabil a kultúrpolitikai környezet; milyen társadalom-politikai preferenciák vannak, a parlamenti és önkormányzati választások végeredményei mennyiben befolyásolják országos és helyi szinten a politikai erők döntéseit a múzeumokra vonatkozóan (azaz mennyire tekintik fontos területnek a múzeumok fejlesztését, mennyit hajlandóak értük lobbizni), a múzeumügy jelenléte a politikai programokban helyi és országos szinten; változnak –e (vagy milyen ütemben változnak) a közeljövőben a területre vonatkozó jogszabályok stb.
- Gazdasági környezet-elemzés
Források elemzése (folyamatosan szűkülő költségvetési források és növekvő kiadások, az emelkedő energiaárak, a fenntartási költségek növekedése miatt fontossá válik az intézmények többcsatornás finanszírozása), gazdasági szabályozók elemzése, gazdasági szerep növelésének lehetőségei stb.
(ld. kulturális turizmus fejlődése).
- Szociális és kulturális környezet-elemzés
A társadalom szerkezetének és változásának, a társadalmi osztályok helyzetének, a társadalmi mobilitás irányának, a demográfiai tényezőknek, a kisebbségek helyzetének, a társadalom által preferált értékeknek és életstílusnak stb. az elemzése.
A társadalmi osztályok és a kisebbségek helyzetének vizsgálata a célcsoportok elemzéséhez nyújt támpontot, azaz felmérhető, hogy milyen csoportok hogyan férnek hozzá a múzeumi szolgáltatásokhoz, a kiállításokhoz.
A múzeum és a civil szféra kapcsolatának (múzeumi baráti körök, önkéntesek munkája stb.) elemzése.
- Technológiai környezet-elemzés
Milyen szabványok alkalmazhatók az információk strukturális összehasonlíthatósága érdekében történő adategységesítésre, biztosítható-e az átjárhatóság a különböző információs rendszerek között.
Milyen elektronikus gyűjteménymenedzsment rendszerek állnak rendelkezésre.
Van-e olyan technológia, amellyel olcsóbban állítható elő a digitális adatszolgáltatás; lehetőség van-e különböző elektronikus szolgáltatásokat nyújtani (internetes szolgáltatások, okostelefon alkalmazások).
Milyen új technológiák állnak rendelkezésre a modern kiállítási multimédia rendszerek kialakításához.
Technológiák elavulási rátájának elemzése.
Szervezeti elemzés - SWOT analízis
A SWOT elemzés a stratégiai szempontból kritikus környezeti tényezők számbavétele után a szervezet állapotát, képességeit vizsgálja meg. Az erősségek a szervezetnek azok a speciális tulajdonságai és megkülönböztető jegyei, amelyek másokkal szemben előnyt jelentenek a számára. A gyengeségek azok a tulajdonságok, melyek kevésbé hatékonnyá teszik a versenytársakkal szemben. Lehetőség minden olyan esély, amelyet megragadva olyan új stratégiát fogalmazhat meg, mely sikeressé teszi. Fenyegetés minden olyan ésszerűen valószínű és váratlan esemény, amely veszélyezteti a szervezet azon képességét, hogy érdekcsoportjának érdekeit képviselje.
A SWOT analízis lépései:
- A befolyásoló tényezők feltérképezése
- A tényezők rangsorolása
- Prognosztizálás
- A lehetőségek és a fenyegetettségek azonosítása a prognózis alapján.
- A szervezet erőforrásainak és képességeinek számbavétele, értékelése.
- A mátrix elkészítése, a tényezők rangsorolása.
A négymezős SWOT mátrix
LEHETŐSÉGEK | VESZÉLYEK |
ERŐSSÉGEK | GYENGESÉGEK |
ERŐSSÉGEINK
– Milyen előnyeink vannak a megrendelők/vevők szemében?
– Mit csinálunk jobban a többi hasonló múzeumnál?
GYENGESÉGEINK
– Mit csinálunk gyengén?
– Mit kellene fejlesztenünk?
LEHETŐSÉGEINK
– Milyen új lehetőségeket látunk technológia vagy a piac változása kapcsán?
– Melyek az érdekes trendek, amelyek pozitív hatással lehetnek ránk?
– Milyen nemzetközi példák lehetnek ránk hatással?
VESZÉLYEK
– Milyen akadályozó tényezők léteznek?
– Megváltoztak a vevők elvárásai?
– Megváltoztak a vevők anyagi lehetőségei?
A nyolcmezős SWOT mátrix
ERŐSSÉGEK | GYENGESÉGEK | |
LEHETŐSÉGEK | AKCIÓK | AKCIÓK |
FENYEGETETTSÉGEK | AKCIÓK | AKCIÓK |
Az átfogó helyzetkép megismerésén kívül a teendőket is meghatározzák. Az előzőkön kívül még a további lépések szükségesek:
- akciók a lehetőségek kihasználására az erősségekre építve,
- akciók a gyengeségek leküzdésre a lehetőségek kihasználásával,
- akciók a fenyegetettségek kivédésére az erősségek segítségével,
- akciók a fenyegetettségek elkerülésre a gyengeségeket felszámolva,
Erőforrások felmérése
A stratégiai tervezéskor a környezeti változókon túl az erőforrások pontos felmérése, elemzése elengethetetlen, hiszen a stratégia megvalósításának sikeressége nagy mértéken múlik a helyes erőforrás felmérésen.
A múzeum erőforrásainak szerkezete:
1. Fizikai tőke
- Ingatlan vagyon és tárgyi eszközök
- Műtárgyállomány (speciális jellemzőkkel bíró, eszmei értéket jelentő vagyon)
2. Pénzügyi tőke
3. Intellektuális tőke
- Humán tőke
- Szervezeti tőke
- Kapcsolati tőke
A stratégiai terv tartalma
A stratégiai terv készítéséhez - mind a tervezés előkészítésére, mind a tervezés egész folyamatára - munkacsoportot érdemes létrehozni, hiszen ha a tervet csak a vezetőség készíti el, nem lesznek benne az adott munkát végzők közvetlen tapasztalatai, és elmarad a munkatársak motiválása is.
- Az átfogó cél meghatározása
- A célok, stratégiák és cselekvések számbavétele (a múzeum munkájának középpontjában a színvonalas belső munka és a látogatók igényei álljanak, a háttér funkciók legyenek hatékonyak és gazdaságosak)
- Főbb részcélok, mérföldkövek meghatározása
- Környezeti tényezők, hatások bemutatása (folyamatos adat és információgyűjtés a tényleges és a potenciális használókról. A kulturális szektor feltérképezése, a társintézmények számbavétele)
- Pénzügyi, gazdasági keretek. (éves pénzügyi terv készítése a meglévő pénzügyi forrásokra támaszkodva, a technikai, adminisztratív adottságok és lehetőségek számbavétele)
- Kiegészítő elemek
- vezető előszava
- összegzés vagy összefoglaló
- statisztikai mellékletek
- teljesítménymutatók
- az elért eredmények áttekintése
- a szakkifejezések magyarázata, fogalom-meghatározások.
3. Az operatív terv
A stratégia alkotás eredménye a stratégiai terv, amely az operatív terv alapját képezi. Az operatív terv abban különbözik a stratégiai tervtől, hogy az operatív terv egy már állandónak tekinthető rendszer célszerű működéséről, az erőforrások racionális szétosztásáról szól. Konkrét célokat, feladatokat, határidőket, a felelősök nevét, a pénzügyi tervet, a megvalósult feladatok számonkérésének módját és a teljesítmények értékelését tartalmazza.
Az operatív terv:
- a stratégiák közötti választással indul (PR stratégia, tudományos stratégia, kiállítási stratégia stb)
- a következmény tervezése - mi történik, ha?
- kiegészítő, támogató stratégiák kialakítását tartalmazza (pl. a munkatársak képzése, infrastruktúra korszerűsítése, beszerzések stb.)
- évente készül
Az operatív terv részei:
- célok
- feladatok
- határidők
- a felelősök neve
- költségvetés, pénzügyi előrevetítés
- havonta készítendő operációs (működési) terv
- a tervek és környezet értékelése, teljesítménymutatók alkalmazása, áttekintés és esetleges értékelés.
Az operatív terv elkészítése során a terv készítőinek három igen fontos elemre kell figyelniük.
- a tevékenységért felelős személyek kiválasztására,
- a pénzügyi feltételek pontos meghatározására és feltárására,
- a reális, számításokon alapuló határidők megjelölésére.
Figyelni kell arra, hogy egy-egy tevékenység végrehajtása azokra bízható, akik magukénak vallják a tevékenységgel elérendő célt és megkapják hozzá a vezetőség támogatását, azaz a felelősség rájuk ruházását.
A pénzügyi feltételek reális meghatározása a terv teljesíthetőségének az alapja. Tudni kell, hogy honnan teremtünk az adott feladatra pénzt, hogy ténylegesen rendelkezésünkre áll-e majd az igényelt pénzforrás, illetve alternatívákkal kell rendelkeznünk arra az esetre, ha a pénz nagysága még nincs meghatározva. Le kell szögeznünk, hogy addig nem készíthető reális cselekvési terv, míg nem tudjuk, hogy a terv elkészítéséhez szükséges feltételek valóban rendelkezésünkre állnak-e? A cselekvési terv nem vízió, nem jövőkép, hanem a jelen reális és szükséges lépése. Ezt szolgálja a végiggondolt határidők megjelölése is. Amennyiben a határidők esetében számolunk a váratlan, de nagyon is életszerű lehetőségekkel - betegség, sztrájk, stb. -, akkor a határidő reális és betartható lesz.