3. A stratégiai terv ellenőrzése, értékelése
„Minden stratégiai terv annyit ér, amennyi megvalósul belőle."
A stratégiai terv értékelése éppen olyan fontos, mint a terv elkészítése, ugyanis csak a folyamatos ellenőrzés és értékelés teszi lehetővé, hogy folyamatosan alakítsuk, jobbítsuk és pontosítsuk a tervünket és így az eredményeinket is. A terv értékelésének legfontosabb része, hogy összevessük a tervben megfogalmazott alapfeladatot, célokat, kulcsfontosságú területeket, stb. a megvalósult folyamatokkal, eredményekkel. Az értékeléshez olyan mutatókat kell használnunk, amelyek mind, a szolgáltatás minőségét, mind gazdaságosságát és hatékonyságát pontosan megmutatják.
A stratégiai terv ellenőrzési folyamatának fő szakaszai
- Az ellenőrzési terület meghatározása (mi az amit mérhető, és befolyásolható, és lényeges)
- A szabványok, vagy teljesítményszintek meghatározása
- A megvalósuló folyamatok/teljesítmény mérése
- Az aktuális adatok összevetése a tervezettel
- Döntés a szükséges beavatkozásról
- A beavatkozás megvalósítása
A stratégiai ellenőrzés területei
- A stratégiai feltételek ellenőrzése (fennállnak-e még az induló alapfeltevések?)
- A stratégiai megvalósulásának ellenőrzése (a kijelölt nyomvonalon haladunk-e?)
- A tág környezet nyomon-követése (bekövetkezett-e valami alapvető változás?)
- Vészjelzések elemzése (váratlan és a létet alapvetően befolyásoló változás azonosítása)
A stratégiai ellenőrzés feltételei
- Világosan meg kell különböztetni az ellenőrzés szintjeit (a stratégiai, a taktikai, és az operatív szintjét)
- Az ellenőrzés hatékonyságát javítja a megfelelő szervezet (felelősségi központok) kialakítása
- Jól kell meghatározni az elemezni kívánt teljesítmény-kritériumokat
- Csak olyan tényezőt célszerű az ellenőrzés céljára kiválasztani, amelyet mérni tudunk, és amely a teljesítménnyel közvetlen kapcsolatban van
Mutatók
A stratégiai terv értékelése során használandó tisztán mennyiségmutatók mutatók önmagukban nem megfelelőek, minőségi mutatókkal kell őket kiegészíteni, mivel az adatok a maguk helyén pontosak lehetnek, de rendszerint mintákon vagy becsléseken alapulnak és látszólagos pontosságuk megtévesztő lehet.
A kiegyensúlyozott mutatószám rendszer (Balanced ScoreCard, BSC)
Az 1990-es évek elején David Norton és Robert Kaplan egy olyan kiegyensúlyozott, a stratégiából kiinduló mutatószámrendszert dolgozott ki, amely hatékony segítője lehet a menedzsmentnek az üzletmenet nyomon követésében és irányításában, a stratégiai terv teljesítmények tervezési és értékelési mutatószámrendszere. Az elnevezés is sugallja ezt: Balanced (kiegyensúlyozott, harmonikus), Scorecard (eredménykártya). Adaptálható a múzeumi környezetre, hiszen a pénzügyi és nem pénzügyi jellegű mutatók kombinációjából (kiegyensúlyozott kezeléséből) származik.
A rendszer a szervezet működését négy, a tevékenység szempontjából leginkább meghatározó „állapotjelzővel” írja le. Ezek az állapotjelzők:
- pénzügyi,
- piaci,
- működési,
- tanulóképességi mutatók
A BSC az állapotjelzők alakulását a küldetéshez és a stratégiai célokhoz méri, így kapcsolatot teremt a távlatok és a mindennapi tevékenység között.
A nézőpontok kiegyensúlyozottságára törekszik:
Hosszú távú
|
Külső
|
|||
Pénzügyi | Nem pénzügyi | |||
Belső
|
Rövid távú
|