2. Szervezettípusok
A szervezet szerkezetének, egyes elemeinek összekapcsolására több lehetőség kínálkozik. A lehetőségek közötti választás bizonyos elvekre épül, melyek megjelenési formái képezik a szervezet dimenzióit.
Centralizáció - decentralizáció
A centralizáció és decentralizáció azt mutatja meg, hogy a döntések a szervezet melyik szintjén jelennek meg. A decentralizáció, vagyis a hatáskörök leadása a munkával való elégedettség, a teljesítmény, a kreativitás elkötelezettség szempontjából előnyös, ugyanakkor fokozza a “rövidlátás” veszélyét, együttműködési nehézségeket és belső konfliktusokat okozhat.
A hierarchia nagysága
A szervezet hierarchiájának nagysága variálható, mellyel lapos vagy soklépcsős szervezetek hozhatók létre. A lapos szervezetek könnyebben decentralizálhatók, a hierarchikus szervezetek centralizációra hajlamosak.
Lapos szervezet
Hierarchikus szervezet
Hierarchikus és lapos szervezeti felépítés
Az utasítások egységessége
Az utasítások egységessége azt jelenti, hogy mindenkinek csak egy fölérendeltje lehet. Ez a legtöbb szervezetben érvényesül, mert nagyon hatékony megoldás. A szolgálati út biztosítja, hogy az utasítások lefelé, ill. az információk felfelé (esetenként lefelé is) haladva minden egységet elérjenek.
Szervezeti modellek
A formális szervezetek szervezettípusait a szervezeti modellek írják le. A modellek leírhatók
- a hierarchia (azaz a hatalmi viszonyok hogyan fejeződnek ki),
- a funkció, (a szervezet és a szervezeti egységek elsődleges feladatai)
- a termék / produktum (a szervezet és a szervezeti egységek által létrehozott javak) és
- a hely (a szervezet földrajzi elhelyezkedése)
dimenziói alapján. Ezeket a dimenziókat a szervezet mérete és az időbeni változása befolyásolja: a megnövekedett szervezet komplexebbé válik és térben is terjeszkedhet. Alapvetően három fő szervezeti alaptípust különböztethetünk meg:.
HAGYOMÁNYOS (FUNKCIONÁLIS) SZERVEZET
Ez a modell szigorúan hierarchikus, felső szintjén minden egység szigorúan elkülönül a többitől, a szakterületek (azaz funkciók) szerinti munkamegosztás az alapvető szervezési elv. Az egységeken belül is hierarchikus struktúra található.
Az egyes szakterületek önálló szervezeti egységben jelennek meg. Ez a forma akkor előnyös, ha a feladatok megoldásához a speciális szakértelem szükséges. Miközben a funkcionális egységeken belül az együttműködés igen szoros, problémát jelent a más egységekkel való együttműködés. A végrehajtás szintjén lévők többszörös irányítás alatt dolgoznak, a vonalbeli vezetés és a funkcionális vezetés egyaránt jogosult utasítások adására. A többvonalas irányítás pedig koordináció problémáját veti fel. A funkcionális szervezetekben ezt sok esetben bürokratikus szabályozással oldják meg.
Példa a funkcionális szervezeti modellre múzeumi környezetben
DIVIZIONÁLIS SZERVEZET
Az üzleti környezetben ez a modell elsősorban a megtermelt javak és eladott termékek köré szerveződik, a divíziók a fő terméktípusokat reprezentálják. A divíziókon belül a funkcióik alapján elkülönülő hierarchikus egységek vannak. Divíziók általában olyan cégeknél jönnek létre, ahol a működés egymástól elválasztható üzletágakban folyik.
A divízió szervezésének alapelvei: a termék, a piac és a területi elv.
A divízionális szervezeti forma jellemzője, hogy fő alkotóelemei nagy önállósággal rendelkeznek, a működéshez szükséges hatáskörök többsége a divíziók kezében van.
A divízionális szervezeti forma sajátossága az is, hogy mivel a stratégiai szintű döntések a központ kezében vannak, az operatív pedig a divíziókéban, a stratégiai és az operatív irányítás elválik.
A divíziók önállósága különböző szintű lehet, a szervezet elsőszintű vezetője irányítása alá tartoznak, irányításukban a kivételek alapján történő kezelési elv valósul meg.
Múzeumi területen ez a szervezeti forma a tematikailag vagy területileg széttagolt, több múzeumot egy szervezetben működtető rendszerek esetében képzelhető el úgy, hogy a tagintézmény(ek) tematikus vagy területi divízióként működnek, egy közös stratégia alapján.
Példa a divizionális szervezeti modellre múzeumi környezetben 1.
Példa a divizionális szervezeti modellre múzeumi környezetben 2.
MÁTRIX SZERVEZET
A szervezetekben megoldandó problémák jelentős része többdimenziós szemléletet igényel, melyet jól modellez a mátrix típusú szervezet. Ez a többdimenziós modell két fő dimenziót képez le: a funkcionális és a hierarchikus dimenziót, mikor is az egész szervezetet átfogó felső hierarchikus szint mellett az átfogó működéshez szükséges hierarchiák a szervezeti egységek között helyezkednek el.
A mátrix szervezetekben a funkcionális részlegek biztosítják a hozzáértő funkcionális szakemberek alkalmazását, a speciális, produktumtípus szerinti irányítás pedig a figyelmet az egyes projektekre, programokra összpontosítja. Mátrix típusú megoldást jelenhet, pl. a szervezeten belül kialakított, ún. integrált projektszervezet (mikromátrix), mikor a projektvezető és a funkcionális vezetők együtt (egyenrangúan) irányítják a projekt munkáját, így kétdimenziós szervezet alakul ki
A mátrixszervezetek struktúrájában kettős irányítás valósul meg, azaz a két dimenzió felelős vezetői együttesen döntenek a „keresztezési pontokban” lévő tevékenységekről, feladatokról, aktuális problémákról, s ehhez egyforma hatáskörrel, azonos súlyú kompetenciával kell rendelkezniük. A szervezetet alapvetően döntési centralizáció jellemzi, amely többvonalas irányítási elv mellett valósul meg, valamint kettős (esetleg többszörös) alárendeltség alakul ki.
A mátrixszervezet sajátos felépítéséből adódik, hogy a vertikális és a horizontális koordináció alapvetően biztosított a struktúra révén, ugyanakkor a metszéspontok egyben konfliktusok keletkezési helyei is, amelyek kezelése a vezetők (munkatársak) fejlett kommunikációs és kooperációs készségét, konfliktustűrő képességét igényli. Jelentős szerepet kapnak a személyorientált koordinációs eszközök, köztük, pl. az alkalmas vezetők kiválasztása.
Példa a mátrix szervezeti modellre múzeumi környezetben
IGAZGATÓSÁG |
GYŰJTEMÉNYI FELADATOK | MŰTÁRGYVÉDELEM | KIÁLLÍTÁSOK | PROGRAMOK | |
MENEDZSMENT | ||||
ADMINISZTRÁCIÓ | ||||
SZOLGÁLTATÁSOK | ||||
PROJEKTEK | ||||
BIZTONSÁG | ||||
ÜZEMELTETÉS |
A SZERVEZETI STRUKTÚRA MODELLJEI
FUNKCIONÁLIS | DIVIZIONÁLIS | MÁTRIX | |
ALKALMAZÁSI FELTÉTELEK |
|
|
|
A SZERVEZETI MODELL FŐBB JELLEMZŐI |
|
|
|
A MUNKAMEGOSZTÁS JELLEMZŐI |
|
|
|
A HATÁSKÖRMEGOSZTÁS JELLEMZŐI |
|
|
|
A KOORDINÁCIÓ JELLEMZŐI |
|
|
|
A SZERVEZETI MODELL ELŐNYEI |
|
|
|
A SZERVEZETI MODELL HÁTRÁNYAI |
|
|
|